Betaalmethodes

iDEAL is de meest gebruikte betaalmethode in Nederland. Minstens 60% van de Nederlandse shoppers gebruikt het voor het betalen van hun online aankopen. Het is een betrouwbare en makkelijke online betaalmethode die veel vertrouwen geniet. Consumenten maken geld over vanaf hun eigen rekening, via het online bankproduct van hun eigen bank. Dit garandeert een succesvolle betaling die niet teruggedraaid kan worden door de klant. De bank van de klant garandeert verder de veiligheid van de transactie.

PayPal is wereldwijd de meest gebruikte online wallet, met meer dan 184 miljoen actieve gebruikers. Het is beschikbaar als betaalmethode in 202 landen en wordt ook in Nederland steeds meer gebruikt. Jaarlijks worden in Nederland ruim 4 miljoen online aankopen betaald via PayPal.

PayPal laat klanten hun creditcardgegevens of bankrekening aan hun PayPal-account koppelen, of saldo op hun account zetten. Bij het betalen van een aankoop wordt afgerekend met alleen het e-mailadres en wachtwoord van het PayPal-account en hoeft er verder geen persoonlijke of financiële informatie overhandigd te worden, waardoor het een erg veilige betaalmethode is. Betalingen zijn ook te voldoen via telefoon of tablet, waardoor klanten overal makkelijk kunnen betalen.

Apple Pay is de eigen betaalmethode van Apple, beschikbaar in meer dan 35 landen voor alle Apple-gebruikers. Het maakt gebruik van de Wallet-app, waarin de gebruiker zijn betaalkaarten plaatst. De daadwerkelijke betaalmethode hangt dus af van de kaarten die in de Wallet geplaatst zijn. Op dit moment worden alleen creditcards ondersteund. De Wallet kent alle details en voorkeuren van de verschillende kaarten. De betaling wordt voltooid met een scan van de vingerafdruk of gezicht. Hiermee voldoet Apple Pay aan de Strong Customer Authentication (SCA) regelgeving uit de Payment Services Directive 2 (PSD2).

‘Achteraf betalen’ geeft de klant de mogelijkheid om binnen 14 dagen te betalen. Zodra de bestelling verzonden is ontvangt de klant de factuur via Klarna. De daadwerkelijke betaling regelt de klant zelf met Klarna.

Wereldwijd worden de meeste online aankopen betaald met creditcard. Kaarthouders kunnen aankopen doen op krediet en betalen later, meestal aan het einde of begin van de maand, het hele bedrag dat ze gedurende maand uitgegeven hebben, terug.

Bancontact is een Belgisch betaalschema. Het is de Belgische marktleider op het gebied van elektronische betalingen, met ruim 15 miljoen kaarthouders. Meer dan 80% van de Belgische webshops accepteert Bancontact al als betaalmethode. Wanneer Bancontact gebruikt wordt om online aankopen te betalen, maken consumenten geld over vanuit hun bankrekening middels de vertrouwde Bancontact online bankomgeving. Hierdoor zijn betalingen gegarandeerd en kunnen ze door de consument niet teruggedraaid worden. Winkeliers ontvangen direct een bevestiging van de status van de betaling, waardoor bestellingen ook direct verwerkt kunnen worden.

Wanneer klanten willen betalen via een SEPA-overboeking ontvangen ze de betaalgegevens direct op hun scherm of per e-mail. Vervolgens maken ze het bedrag over vanuit hun online bankomgeving, wanneer het ze het beste uitkomt. In plaats van handmatig de betaalgegevens over te moeten schrijven, bieden wij de mogelijkheid een QR-code te genereren waarmee de betaling voldaan kan worden via een app. Dit verlaagt de kans op fouten omdat de betaalgegevens na het scannen klaarstaan in de app.